Náš e-shop používá cookies. Jedná se o malé soubory, které se uloží na Váš počítač a slouží zejména k tomu, aby Vaše příští návštěva byla příjemnější.
Protože kvalita motorových olejů je definována obtížně srozumitelnou kombinací číslic a písmen, předkládáme Vám následující vysvětlení základních pojmů v tomto oboru.
Určení vhodného motorového oleje pro Váš automobil usnadňuje "Olejový průvodce Liqui Moly", který je v elektronické podobě dostupný na webové adrese www.liqui-moly.de, nebo v tištěné formě u výhradního dovozce výrobků Liqui Moly do ČR - společnosti MANN+HUMMEL (CZ) s.r.o.
Třídy olejů podle API
Rozdělení motorových olejů do motorových vozidel do výkonnostních tříd podle americké normy API (American Petroleum Institute).
První písmeno označuje určení oleje:
S pro benzinové motory, C pro dieselové motory.
Druhé písmeno označuje úroveň kvality v řadě od nejnižší.
Nejnovější zavedené kategorie jsou SM z listopadu 2004 a CI-4 ze září 2002.
Třídy olejů podle ACEA
Evropská organizace ACEA (Association des Constructeurs Européens d' Automobiles) je od 1.1.1996 následnou organizací k dřívější CCMC. Definuje kvalitu motorových olejů s přihlédnutím na evropské požadavky.
Kombinace písmena a číslice určuje druh motoru a jeho bližší specifikaci:
A1 až A5 - benzinové motory,
B1 až B5 - dieselové motory osobních automobilů, dodávek a lehkých užitkových vozidel,
E1 až E7 - dieselové motory těžkých užitkových vozidel,
C1 až C3 - zážehové a vznětové motory osazené částicovými filtry.
Číslo za pomlčkou (např. 02) určuje letopočet uvedení kategorie do praxe.
Firemní normy výrobců vozidel
Různí výrobci motorových vozidel požadují od motorových olejů splnění dodatečných požadavků, které uvádějí ve svých firemních normách.
Mercedes-Benz: např. MB 228.1, 228.3 a 228.5 pro dieselové motory užitkových vozidel, MB 229.1, 229.3 a 229.5 pro benzinové a dieselové motory osobních vozidel.
Volkswagen: VW 500.00 pro lehkoběžné oleje, 501.01 pro benzinové a atmosférické benzinové motory, 505.00 pro dieselové přeplňované motory, 505.01 pro dieselové motory se systémem vstřikování "čerpadlo-tryska" a 502.00 pro benzinové motory se zvýšenou výkonností. VW 503.00/506.00/506.01 platí pro benzinové motory, dieselové motory vstřikovacího systému "čerpadlo-tryska" a rovněž pro prodloužené intervaly výměny motorového oleje (WIV) od modelového roku 2000. Pro dieselové systémy "čerpadlo-tryska" s prodlouženými intervaly výměny oleje (WIV) je možno od modelů výroby 5/2001 použít VW 506.01.
Viskozita oleje
Viskozita vyjadřuje míru vnitřního tření kapaliny a velmi silně závisí na teplotě. Podle klasifikace SAE se označuje kódem (např. 5W-40), kde první část označuje zimní třídu (5W) a druhá část letní třídu (40). Možnosti označení jsou:
zimní - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W;
letní - 20, 30, 40, 50, 60.
Příklad označení oleje 5W-40:
Tento olej je v zimě použitelný až do cca -30°C, a v létě až přes +35°C venkovní teploty.
Minerální motorové oleje
Standardně se motorové oleje vyrábějí z minerálních olejů. Tyto oleje jsou ale díky stoupajícím požadavkům, jako jsou prodloužené intervaly výměny oleje, vysoké výkony motorů a požadavky na lehkoběžné vlastnosti, ve svém použití omezeny. Typické viskozity: 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Hydrokrakové motorové oleje
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinérii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Tyto oleje obsahují i malé množství syntetických olejů.
Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Polo syntetické motorové oleje
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením.
Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Plně syntetické motorové oleje
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi. Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzinových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru. Splňují nejvyšší standardy kvality předepsané API, ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel. Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje.
Typické viskozity jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Motorové oleje pro diesely
V současnosti nejvyšší požadavky na dieselové motory osobních vozidel a na přeplňované dieselmotory turbodmychadly popisují předpisy ACEA B3, příp. B4 a firemní norma VW 505.00. Oleje jsou optimální pro použití v atmosféricky plněných dieselových motorech i turbodmychadlem přeplňovaných dieselmotorech s i bez chlazení stlačeného vzduchu. Tyto požadavky splňují pouze vysoce jakostní motorové oleje, jako je např. olej fy Liqui Moly Diesel Synthoil.
Emisní norma EURO 4
Od 1.1.2005 začala platit evropská směrnice na snížení emisí EURO 4. Směrnice určuje snížení emisních limitů pro dieselové motory až na 57% současného stavu. Toho nelze dosáhnout jen technickými změnami v motorové technologii nebo dodatečnými úpravami výfukových plynů, ale je nutné v oblasti minerálních olejů vyvinout nové mazací látky odpovídající náročným požadavkům stanovených normou. Firmě Liqui Moly se podařilo vyvinout pro normu Euro 4 nový motorový olej, který byl označen obchodním jménem "TOP TEC 4100" SAE 5W-40. Výrobce automobilů Daimler Chrysler nastavil svou firemní normou 229.31 pro tato dieselová vozidla vybavená filtrem pevných částic první měřítko, a předepsal tím nutné požadavky na vhodné mazací látky umožňující snížení emisí.
Emisní norma EURO 5
Od 1.9.2009 začal platit další stupeň evropské směrnice na snížení emisí - EURO 5. V ní jsou předepsána další snížení emisních limitů pro HC a Nox o 25 %. Od roku 2011 musí podmínky této normy splňovat všechna nově vyrobená motorová vozidla.
Emisní norma EURO 6
Od 1.9.2014 začne platit zatím poslední stupeň evropské snížení emisí - EURO 6. Bude předepisovat další snížení emisních limitů pro HC a Nox.
Lehkoběžné motorové oleje
Lehkoběžné oleje mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot.
Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Celoroční motorové oleje
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat. Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké.
Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Lehkoběžný motorový olej s MoS2
MoS2 (molybdendisulfid) vytváří na dotykových kluzných plochách v motoru vysoce zatížitelný mazací film. Dané lehkoběžné vlastnosti oleje zaručují lehčí běh motoru, zmenšují opotřebení motoru a snižují možnost provozních poruch. Vědecké pokusy dokázaly: snížení spotřeby oleje a pohonných hmot a zřetelně nižší opotřebení v motoru. Firma Liqui Moly nabízí lehkoběžný prostředek s MoS2 ve výrobcích: jako přísadu do motorového oleje - Ochrana před opotřebením (Oil Additiv), nebo jako hotový motorový olej - MoS2 Leichtlauf 10W-40.
Komentáře3